Jocuri scrise, audio, video

Descoperă litera sau imaginea


La fiecare semafor, mami sau tati aleg un cuvânt sau poate o imagine din cele zărite în imediata apropiere: pe panouri, inscripționate pe mașini, pe pereții magazinelor etc. ex: Unde scrie MULT? Dacă nu știe să citească și nu se descurcă, puteți da indicii. E un panou galben, are desenată o inimă și chiar sub inimă este scris un slogan. Prichindelul va descoperi, folosindu-se de indicii, propoziția Mult mai sănătos. E rândul lui să găsească un cuvânt și o imagine. Tot ritualul trebuie să se desfășoare cu viteză, pentru că durează doar cât se stă la culoarea roșie a semaforului.


Ce avem în...?


Alegem o zonă, o încăpere sau un obiect în care să poată fi identificate mai multe produse. Fiecare concurent trebuie să indice câte un produs care se găsește în zona sau obiectul ales.

Exemplu:

  • Frigider: ouă, oala cu mâncare, carne, sticla cu lapte, unt, gheață.
  • Baie: cadă, duș, crema de față, periuța de dinți etc.

Putem să luăm ca punct de reper: dormitorul, sufrageria, blocul, parcul, casa, mansarda, grădina, orașul, plaja…

Completează adjectivul


Ne gândim la substantive accesibile celor mici și încercăm să le completăm cu adjective. Adultul începe jocul și spune substantivul, urmând ca partenerul lui de joc să-l completeze cu adjectivul care să i se potrivească.

Adultul spune: Gustoasă ca o… și copilul completează… savarină.

Pufoasă ca o… pernă.

Și tot asa! Exemplele pot fi din ce în ce mai haioase, spre deliciul ambilor parteneri de joacă.


Care este originea?


Ne gândim la mai multe cuvinte și la originea lor… sau la origini care li se potrivesc. Fiecare spune câte o propoziție.

Adultul spune: mierea vine de la… și copilul completează – de la albine.

  • Elevul vine de la… școală.
  • Laptele provine de la… vacă.
  • Pâinea, apa, ploaia, lumina, muzica, oul… de unde vin?

Cuvantul care se repetă


Alegi un cuvânt, de exemplu „mare”. Trebuie să formulezi apoi o propoziție în care să se regăseasca o dată sau de mai multe ori și cuvântul ales. Copilul trebuie să identifice numărul de repetiții ale respectivului cuvânt.

Exemplu: Am o casă mare, în care camera mare are trei canapele și o masă mare, cu o scrumieră foarte mare..

Dacă ghicește de câte ori ai folosit cuvântul „mare”, formezi tot tu propoziții. Dacă nu ghicește, e rândul lui să facă același lucru.


Atenție la ce se spune la radio


Avem pornit radioul din mașină, sau un CD cu muzică, eventual pentru copii sau măcar cu melodii ușor de reținut, recunoscut și interpretat. Stabilim cuvântul -comoară – de exemplu talent, iubire, politic, perfect, puțin, mult… orice cuvânt!

Urmărim cuvântul spus de cei care fac emisiunea de la radio sau în cântecele pe care le ascultăm. Cel care îl sesizează primul e declarat câștigător

Fazan


E un joc foarte cunoscut. Un concurent spune în gând alfabetul, până când celălalt alege să-l oprească. La stop, comunică litera la care a ajuns. Celălalt trebuie să formeze un cuvânt care începe cu litera respectivă. Partenerul formează apoi un cuvânt cu ultimele două litere ale cuvântului spus mai înainte. Jocul continuă așa până când unul dintre concurenți se află în imposibilitatea de a mai construi cuvinte corecte.

Exemplu: a – albastru – rumoare – remunerație – ieftin – independent. Aici jocul se oprește, cel care a fost închis are litera F. Jocul continuă până când cineva adună toate literele și face cuvântul FAZAN.


Propoziții din numerele mașinilor din trafic


Dăm startul concursului și alegem prima mașină care vine din fața noastră.

Are numărul B 20 BJM

Toți cei care sunt în mașină trebuie să formeze propoziții care au sens și care încep cu cele trei litere care compun numărul mașinii respective: Bunica e jucăria Mayei, Bianca jumulește maimuța.

Acest joc este extrem de amuzant, încurajează diversificarea vocabularului, îmbinând perfect latura educativă cu cea ludică. Când nu se mai pot forma propoziții cu cele trei litere alese inițial, jocul continuă prin alegerea unui alt număr de mașină.